بی اشتهایی و بدغذایی کودکان

بی اشتهایی و بدغذایی کودکان

بی اشتهایی و بدغذایی کودکان

دلایل احتمالی در بی اشتها بودن کودکان

بی اشتهایی و بدغذایی کودکان

در این خصوص علل فراوانی وجود دارد که می تواند کودک تمام اشتهایش را از دست دهد. بعضی از این دلایل عبارتند از:

۱- ویروس:

کودکی که اشتهای خوبی دارد، ناگهان از خوردن غذا امتناع می ورزد امکان دارد دارای یک اشکال معده به پایین داشته باشد. اگر این دلیلش باشد، باید به سرعت مشخص گردد.

۲- یبوست:

کودکی که یبوست دارد، ممکن است که از خوردن غذا دست بکشد، زیرا نمی تواند علت آن را توضیح دهد.

۳- مزانشوئید ائوزینوفیلی:

این مشکل به دلیل تجمع یک نوع خاص از سلول های سیستم ایمنی در مری کودک ایجاد می گردد (که به طور بالقوه به علت آلرژی های غذایی و حساسیت های غذایی یا برگشت اسید معده می باشد) مزانشوئید ائوزینوفیلی باعث ورم در گلو می شود که برای خوردن بسیار درد آور خواهد بود.

۴- بی اشتهایی عصبی یا دیگر اختلالات تغذیه ای:

اگرچه بسیاری از مردم این مشکل را برای نوجوانان مطرح می نمایند، ولی بی اشتهایی عصبی در کودکان ۶ و یا ۷ ساله هم مشاهده می شود.

۵- داشتن حساسیت غذایی:

در برخی مواقع یک حساسیت غذایی مانند بیماری سلیاک (واکنشی به گلوتن پروتئین که در گندم ، جو و چاودار تشخیص داده می شود) وجود دارد که باعث ناراحتی در کودک شما می گردد.

۶- مشکلات پزشکی دیگر:

خیلی از بیماری هایی که کلیه ها، کبد و یا کل بدن را درگیر خود می نماید، خواهد توانست باعث از دست دادن اشتها در کودکان شود.

امکان دارد کودکتان بد غذا باشد و یا وقتی که یک غذای سالم آماده نموده اید، دلش ناگت مرغ و سیب زمینی سرخ کرده بخواهد ولی اگر کودکتان چیزی نمی خورد (و این مشکل برای او ادامه دارد)، از پزشک اطفال کمک بگیرید.

علائم و نشانه های رایج بد غذایی و بی اشتهایی در کودکتان

بی اشتهایی و بدغذایی کودکان

علاوه بر دلایلی که در خصوص بی اشتهایی کودکان اعلام شد، علائم و نشانه های آن را هم باید بشناسید. بد غذا بودن رفتار طبیعی یک کودک نوپا می باشد. اگر کودک شما هر کدام از رفتارهای زیر را از خود بروز داد، کاملا طبیعی است.

۱- از خوردن غذا براساس رنگ و یا بافتش خودداری می نماید.

۲- تعداد کمی از غذاها را دوست دارد و به جز آن ها چیز دیگری را نمی خورد.

۳- نسبت به امتحان غذایی جدید دوری می کند.

۴- از دست دادن علاقه شان نسبت به غذایی که آن را دوست داشته است.

۵- فقط می خواهند با یک قاشق یا چنگال غذا بخورند.

درمان بی اشتهایی کودکان با راه حل هایی مخصوص والدین

بی اشتهایی و بدغذایی کودکان

خیلی از کودکان نوپا بد غذا می باشند. با امتناع از خوردن، کودک در حال تمرین استقلال خواهد بود و این وظیفه والدین است که غذایی سالم را به کودک داده و آموزش عادات غذایی خوب را به آن یاد دهند. در ادامه به چند مورد درمان و ترفند در خصوص بی اشتهایی کودکان و درمان بی اشتهایی در کودکان اشاره می نماییم:

۱- مسیر بهبود:

والدین نمی توانند کودک را مجبور به خوردن کنند. اما می توانند برای عادت دادن به خوردن غذایی سالم و خوش مزه ، کودک را تشویق نمایند.

۲- عادات غذایی سالم:

بگذارید فرزندتان مقدار غذایش را مطابق با میلش انتخاب کند. قاعده اصلی این می باشد که یک قاشق غذا خوری از هر نوع غذا را به ازای هر سال از سن کودکتان پیشنهاد کنید. غذا را در بشقاب های کوچک سرو نموده و به آن ها این شانس را بدهید تا برای بیشتر خوردن درخواست نمایند.

۳- صبور باشید:

خوراکی های جدید را چندین مرتبه به کودکتان دهید. شما ممکن است مجبور شوید که یک غذای جدید را ۱۰ الی ۱۵ مرتبه نشانش دهید.

۴- بگذارید کودکتان هم کمک نماید:

بگذارید کودکتان غذا را انتخاب نماید. راهی پیدا کنید که بتواند به آماده سازی غذا کمک کند. اگر آن ها در قسمت های مختلف تهیه غذا مشارکت داشته باشند، به احتمال بیشتری آن را می خورند.

۵- مسائل را بامزه نشان دهید:

غذا را به اشکال مختلفی تزیین نموده و به روشی خلاقانه بر روی بشقاب کودک خود نمایش دهید.

۶- انتخاب هایی را عرضه نمایید:

به جای استفاده از سبزیجات برای کودکتان، اجازه دهید تا او بین دو غذا، یکی را انتخاب کند.

۷- سس تهیه کنید:

جهت تشویق نمودن کودکتان، برای میوه و سبزیجات جدید، سس های سالمی را فراهم نمایید. این موارد می توانند شامل سس،  ماست و یا سس سالاد کم چرب باشند.

۸- الگوی خوبی برای کودکتان باشید:

اگر کودکتان شما را ببیند که انواع غذاهای سالمی را میل می کنید، احتمال دارد که او هم بخواهد آن ها را امتحان نماید. می توانید لیستی از غذاهایی را تهیه کنید که کودکتان آن ها را دوست می دارد.

۹- در زمان های مناسبی غذا بخورد:

طبق گفته های روانپزشک کودک به فرزندتان چند دقیقه قبل از زمان صرف غذا سر زده و به او بگویید که وقت خوردن غذا نزدیک می باشد. کودکان امکان دارد از فعالیت های خود خسته و یا هیجان زده باشند. به او اجازه دهید تا بداند تقریبا وقت خوردن غذا رسیده است تا فعالیتی که انجام می دهد را تمام کند.

۱۰- یک زمان به صورت روتین پایه گذاری نمایید:

از زمان غذا خوردن منظمی استفاده نمایید. زیرا کودکان با کارهای روتین بهتر کنار خواهند آمد. غدا را در یک محل و در یک زمان میل کنید.

۱۱- غذا خوردن را برای کنار هم بودن و همچنین صرف نمودن وقت با خانواده تان قرار دهید:

نگذارید که کودک هنگام صرف غذا با اسباب بازی هایش بازی نماید ، همچنین مطالعه کتاب و یا تماشای تلویزیون نباید در هنگام صرف غذا مجاز باشد.

۱۲- از غذا خوردن لذت ببرید:

اگر غذا خوردن خوشایند باشد ، فرزندتان بیشتر منتظر غذا خواهد بود. تلاش کنید از استدلال و یا منفی نگری در هنگام صرف غذا دوری کنید.

۱۳- انتظارات خود را مدیریت نمایید:

انتظار رفتاری را نداشته باشید که برای کودک شما خیلی دشوار باشد. به طور مثال، نباید انتظار این را داشته باشید که کودکتان بتواند با وسایل مختلفی غذا بخورد.

دکتر مهتاب رفاهی

متخصص کودکان

فوق تخصص نوزادان

خدمات دکتر مهتاب رفاهی

جهت کسب اطلاعات تماس و گرفتن نوبت به بخش تماس سایت مراجعه نمایید.

شروع به تایپ کنید و Enter را برای جستجو وارد کنید

سبد خرید