سایر بیماریها کودکان و نوزادان

بیماریها کودکان و نوزادان

سرماخوردگی نوزادان

سرما خوردگی معمولی یک عفونت ویروسی در بینی و گلوی نوزاد است. گرفتگی و آبریزش بینی از مهم‌ترین علائم سرماخوردگی هستند. معمولا نوزادان آمادگی ابتلا به سرماخوردگی را دارند زیرا هنوز بدنشان نسبت به بسیاری از عفونت‌های رایج مصونیت ندارد. اکثر نوزادان اگر در مهد کودک نگهداری شوند، در چند سال اول زندگی هفت مرتبه یا بیشتر به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند. سرماخوردگی معمولی در نوزادان با مصرف مایعات، مرطوب نگه‌ داشتن هوا و باز نگه داشتن راه بینی، کمی بهبود می‌یابد.

خون دماغ شدن (خونریزی بینی) در کودکان _بیماریها کودکان و نوزادان_

خونریزی بینی هنگامی رخ می‌دهد که یک رگ خونی کوچک در بینی پاره ‌شود. داخل بینی حساس است و چون رگ‌های خونی نزدیک به سطح هستند، به‌ آسانی پاره می‌شوند و شروع به خونریزی می‌کنند. فرزند شما مطمئناً حداقل یک بار و حتی بیشتر دچار  خونریزی بینی شده است. برخی از کودکان در سن پیش‌دبستانی چندین بار در هفته دچار خون‌دماغ می‌شوند.

برفک دهان (سفیدی زبان یا کاندیدیازیس)

برفک دهانی یک عفونت بسیار رایج در نوزادان است که باعث تحریک در دهان و اطراف دهان کودک می‌شود. برفک دهانی بیشتر در کودکان زیر دو سال شایع است. این بیماری در اولین سال زندگی کودک بسیار رایج بوده و معمولاً در مورد آن جای هیچ نگرانی نیست. گاهی اوقات این بیماری حتی باعث ناراحتی کودک هم نمی‌شود. با این حال بهترین راه حل این است که برای فرزند خود به دنبال درمان پزشکی باشید.

چاقی در کودکان(بیماریها کودکان و نوزادان)

چاقی نتیجه‌ی عدم تعادل طولانی‌مدت در میزان ورودی و خروجی انرژی از بدن می‌باشد و در طی آن، انرژی وارد شده به بدن بیشتر از انرژی مصرف شده در آن است. علاوه بر عارضه‌های پزشکی بلندمدت، چاقی کودکان می‌تواند عوامل روانی اجتماعی نیز داشته باشد مثل اعتمادبه‌نفس، افسردگی و پایین بودن کیفیت زندگی.

آنفولانزا در کودکان و نوزادان شیرخوار (بیماریها کودکان و نوزادان)

آنفولانزا، یک عفونت ویروسی بسیار مسری دستگاه تنفسی شایع در کودکان می‌باشد. این بیماری می‌تواند در همه‌ی گروه‌های سنی رخ دهد، با این حال احتمال ابتلای کودکان به آنفولانزا بیشتر است. عفونت با انتقال ویروس از فرد به فرد، به سرعت می‌تواند در میان جوامع گسترش یابد. زمانی که فرد مبتلا به آنفولانزا شروع به سرفه یا عطسه می‌کند، ویروس آنفولانزا وارد هوا شده و افراد نزدیک او، که شامل کودکان نیز هستند، ممکن است این ویروس را تنفس کنند.

لکنت زبان در کودکان

بسیاری از کودکان در سنین بین ۲ تا ۵ سال، در مرحله‌ای قرار دارند که دچار لکنت می‌شوند، هجای خاص، کلمات یا عباراتی را تکرار می‌کنند، می‌کشند یا بین آن وقفه دارند، برای صداها و هجاهای خاصی هیچ صدایی ایجاد نمی‌کنند. لکنت زبان یک نوع اختلال گفتاری – گرفتگی یا سنگینی زبان است. در بسیاری از موارد، لکنت یا گرفتگی زبان در سن ۵ سالگی، خود به خود از بین می‌رود.

هیپوترمی یا کاهش دمای بدن در نوزادان و کودکان

هیپوترمی  به معنی کاهش دمای طبیعی بدن در همه افراد از جمله  کودکان و نوزادان تعریف می‌شود. معمولاً هیپوترمی زمانی اتفاق می‌افتد که دمای معمولی بدن با سردی محیط پایین می‌آید. با این‌حال در پزشکی اساساً دو طبقه‌بندی اصلی یعنی هیپوترمی تصادفی و هیپوترمی عمدی وجود دارد. هیپوترمی تصادفی معمولاً با قرار گرفتن در معرض سرما ایجاد و منجر به کاهش درجه حرارت بدن می‌شود. هیپوترمی عمدی کاهش درجه حرارت بدن برای انجام عمل‌های پزشکی است.

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (بیماریها کودکان و نوزادان)

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد(SIDS) یک مرگ نابهنگام، غیرمنتظره و غیرقابل توضیح از یک نوزاد ظاهرا سالم است. این سندروم علت اصلی مرگ بسیاری از نوزادان ۱ ماهه تا ۱ ساله شناخته شده است. در حقیقت سندروم مرگ ناگهانی نوزاد یک بیماری نیست بلکه زمانی که یک کودک زیر ۱ سال به‌طور ناگهانی می‌میرد و بعد از بررسی صحنه مرگ، کالبدشکافی و حتی بررسی سوابق پزشکی علت دقیق و اصلی مرگ نوزاد تشخیص داده نشودT پزشکان در چنین مواقعی سندرم مرگ ناگهانی را علت مرگ نوزاد تشخیص می‌دهند.

مکیدن انگشت شصت در کودکان

نوزادان میل شدیدی به مکیدن دارند و انگشت‌ها، دست‌ها یا اشیائی مانند پستانک را با علاقه بسیار می‌مکند. علاقه به مکیدن معمولاً پس از ۶ ماهگی کاهش می‌یابد، اگرچه بسیاری از نوزادان پس از این سن نیز انگشتان خود را برای آرام شدن می‌مکند. مکیدن انگشت دست و پا در برخی نوزدان و خردسالان به عادتی تبدیل می‌شود که اضطراب خود را با آن آرام می‌کنند.

لتارژی در کودکان

به احساس خستگی مداوم در کودکان، کاهش سطح انرژی، دشواری در بیدار ماندن در مدرسه و زمان انجام تکالیف درسی لتارژی گفته می‌شود. چنین کودکانی بی‌حال‌اند و به سختی می‌توانند مدتی طولانی بیدار بمانند. یافتن دلیل اصلی لتارژی کودکان بسیار مهم است، چرا که ممکن است لتارژی علامت ابتلا به بیماری‌های جدی باشد. چاقی، مننژیت، تب و … باعث بروز لتارژی در کودکان می‌شود. اگر برای درمان لتارژی اقدام نشود، ممکن است در آینده بیماری‌های وخیم‌تری مانند اختلال‌های مغزی بروز یابد.

تب در کودکان و نوزادان

به دمای ۳۸ درجه سانتیگراد یا بالاتر تب گفته می‌شود. تب و لرز در کودکان سالم معمولاً علامت مشکل جدی نیست. تب به تنهایی خطرناک نیست و در واقع علامت خوبی است که دلالت بر مبارزه بدن با عفونت دارد. همچنین تمام تب‌ها به درمان نیاز ندارند. اما تب بالا باعث ناراحتی کودک می‌شود و مشکلات وخیم‌تری مانند بی‌آبی بدن را ایجاد می‌کند.

اگر فرزندتان تب دارد و این موضوع شما را نگران کرده است، بهتر است به متخصص اطفال مراجعه کنید.

سردرد در کودکان (بیماریها کودکان و نوزادان)

سردرد چه از نوع کوبشی و ضربان‌دار، چه از نوع سنگین و خمار کننده شیوع بالایی در میان کودکان دارد. سردرد با شدت‌های مختلف و بنا به دلایل گوناگون بروز می‌یابد. مهم این است که بتوانیم تشخیص دهیم که چه زمانی سر درد فقط یک درد گذرا و موقتی است و چه زمانی عارضه‌ای جدی‌تر است و نیاز به توجه و درمان تخصصی دارد. دست‌کم ۴۰ درصد از کودکان تا سن ۷ سالگی سر درد را تجربه می‌کنند.

عفونت و چرک گلو در کودکان (گلو درد استرپتوکوکی)

گلو درد استرپتوکوکی نوعی عفونت گلو است که عامل آن باکتری به نام استرپتوکوک گروه A  است. باکتری استرپتوکوک گونه‌های بسیاری دارد، اما این نوع خاص باعث گلو درد چرکی در کودکان می‌شود. گلو درد استرپتوکوکی شایع‌ترین نوع عفونت باکتریایی گلو است و عموماً در کودکان ۵ تا ۱۵ سال دیده می‌شود. چرک گلو در میان کودکان کوچک‌تر و پیش دبستانی شیوع چندانی ندارد.

اگر فرزندتان دچار گلو درد استرپتوکوکی است، برای جلوگیری از بروز عوارض جدی حتماً به متخصص اطفال مراجعه کنید.

مننژیت در کودکان و نوزادان

مننژیت التهاب مننژ است، غشایی که اطراف مغز و نخاع را می‌پوشاند. بیشتر موارد این بیماری ناشی از باکتری‌ها یا ویروس‌ها هستند اما برخی دیگر می‌توانند به دلیل مصرف داروها یا بیماری‌های خاصی باشند. مننژیت باکتریایی نادر است اما معمولاً جدی بوده و در صورت عدم درمان به موقع می‌تواند تهدید کننده‌ی حیات باشد. مننژیت ویروسی (که مننژیت آسپتیک نیز نامیده می‌شود) بیشتر شایع است و کمتر جدی می‌باشد. این بیماری اغلب تشخیص داده نمی‌شود زیرا علائم آن می‌تواند شبیه به علائم آنفولانزا باشد.

اوریون در کودکان

اوریون یا گوشک یک بیماری مسری با عامل ویروسی است. غدد بزاقی در اکثر کودکان دچار اوریون متورم می‌شود که به صورت ورم و پف در گونه‌ها و متورم و حساس شدن فک نمود می‌یابد. از دیگر علائم اوریون می‌توان به تب، سردرد، درد عضلانی، خستگی و کاهش اشتها اشاره کرد. با تزریق واکسن می‌توان از اوریون پیشگیری کرد.

اگر احتمال می‌دهید که فرزندتان به بیماری اوریون مبتلا شده است، به متخصص اطفال مراجعه کنید تا ابتلا به بیماری تایید شود.

آبله مرغان در کودکان و نوزادان

آبله مرغان نوعی بیماری عفونی شدید است که عامل ابتلا به آن گروهی از ویروس‌های هرپس به نام ویروس واریسلا زوستر است. آبله مرغان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ویروسی دوران کودکی است. این بیماری معمولاً خفیف است، هر چند ممکن است عوارض جدی به دنبال داشته باشد. ابله مرغان حساسیت پوستی (راش) مشخصی ایجاد می‌کند که با خارش شدید، تاول و علائمی مانند علائم آنفولانزای خفیف همراه است.

دکتر مهتاب رفاهی

متخصص کودکان

فوق تخصص نوزادان

خدمات دکتر مهتاب رفاهی

جهت کسب اطلاعات تماس و گرفتن نوبت به بخش تماس سایت مراجعه نمایید.

هیچ نظری وجود ندارد